Verkkokaupan jatkuvan kasvun myötä tuotekuva muodostaa nyt ennennäkemättömän suuren osan kaikesta kuvavirrasta. Yksittäisistä verkkokaupankäyntiin vaikuttavista asioista kuvan laatu ja sen katselukoko ovat merkittävimmässä asemassa kaupan syntymisen kannalta. 

Tuotekuvat ovat usein yrityksen katselluimpia kuvia. Silti niiden tuotantoon ja stailaukseen ei juurikaan osata tai viitsitä vielä kiinnittää huomioita. Syväkuva, kännykkäkuva, 3D-kuva tai toimiston pöydällä napattu tuotekuva kelpaa moneen hommaan. Yrityskuvaa sillä ei kuitenkaan rakenneta.

Tuotekuvatuotanto on jatkuvaa hommaa ja siihen olisi löydyttävä kustannustehokas, laadukas ja helppo työskentelymalli. Valokuvaaja ja stylisti kannattaa ottaa keskusteluihin mukaan tuotekuvia suunnitelteassa. Parasta olisi tehdä suunnitelma tuotekuvatuotannosta, testata toteutus studiossa ja lyödä sitten kuvalinja lukkoon. Suunnitelmissa täytyy huomioida tuotantobudjetti. Valokuvaaja osaa kertoa tuotteen käyttäytymisestä erilaisissa valaistusolosuhteissa ja stylisti tietää kuinka kauan taustatyötä kuva vaatii. 


Vuosien kokemus tuotekuvaamisesta näkyy tuotannon laadussa ja tuntuu tuotannon kulussa. On helppo arvioida kauan kuvia tehdään ja mitä tuotteelle täytyy tapahtua ennen paraatiotosta. Kustannustehokkainta tuotekuvan tekeminen on isoissa ryppäissä. Vakioasiakkailla on käytössä sopimushinnasto, joka tekee kuvatuotannon budjetoimisesta helppoa ja vaivatonta. 

 Kodintekstiilikuvauksissa suurin osa ajasta kuluu silittäen, viikaten, täyttäen, neulaten ja sopivan kokoisia tukipahveja ja papereita leikaten. 

Toisin kuin fiiliskuvia, tuotekuvia ei voi maustaa instagram-filttereillä, eikä huonoa tuotekuvaa kannata pelastaa Photoshopissa. Tuotteiden värit ja ominaisuudet pitää pystyä kertomaan mahdollisimman realistisesti, mutta kauniisti. Tekstiilit, erityisen pienet tai suuret tuotteet, sekä kiiltävät pinnat ovat haasteellisimpia.

Tuotekuva syntyy studiossa, se tehdään huolellisesti niin valmiiksi, että raakakuva kelpaa aina asiakkaan kommentoitavaksi. 

Comment